Pertandingan Water Rocket di UM  

Posted by Xunpheriz in

24hb Ogos hingga 26hb Ogos yang lalu berlangsungnya pertandingan water rocket bertempat di Padang Varsiti, UM. Pertandingan ini antara sekolah menengah di seluruh negara dengan setiap negeri diwakili oleh 2 buah sekolah yang menang peringkat negeri masing-masing.

Setiap tahun pertandingan ini akan diadakan untuk mencungkil bakat dalam sains & teknologi sejak peringkat sekolah lagi bagi para peserta. Ada 2 kategori yang dipertandingkan iaitu water rocket/launching & parachute.

Bagi kategori water rocket, para peserta mesti membuat 1 roket dari bahan yang diberikan dan dibenarkan untuk melihat sejauh mana roket tu boleh pergi atau target yang disediakan.

Untuk kategori parachute, masa akan diambil untuk menghitung berapa lama parachute tu boleh berada di udara. Terpulang kepada nasib, kalau ada angin mungkin ia boleh terbang lebih lama.

Semasa penulis 1st year dulu, pertandingan ini diadakan pada cuti mid term. lebih seronok & happy. Tahun lepas penulis tak join sebab diadakan pada minggu kuliah. Penulis tak nak korbankan kuliah. Masuk tahun ni, penulis sanggup korbankan masa kuliah kerana tahun ni final year. Lagipun penulis nakkan baju yang lawa 2..

Hari pertama, penulis cuma bertugas sebagai water boy, hantar air kepada sukarelawan yang bertugas di padang. Kerja yang lapang sekaligus memboringkan:)..Petang hari yang sama, penulis sebagai ...(nak panggil ape ek?). Penulis mengetuai barisan penjaga padang untuk parachute, memastikan persiapan yang sempurna sebelum dilancarkan. Hari kedua tiada tugas yang boleh dilakukan sebab dah diselesaikan pada hari pertama..mm..

Pertandingan ini anjuran Agensi Angkasa Negara (Angkasa) dengan kerjasama MOSTI (Kementerian Sains & Teknologi) & UM. Memang 1 pengalaman yang menyeronokkan. Juga menambah koleksi sijil penulis.

0 comments

Post a Comment

Blogger

My Photo
Xunpheriz
Kuala Lumpur, Lembah Pantai, Malaysia
interesting to explore the new thing, like to know more people, more to quiet in more situation, tidy, astronomy student..
View my complete profile