Metodologi Penyelidikan Syariah  

Posted by Xunpheriz in ,

Sem ni penulis baru belajar subjek Method. Subjek ini mengajar pelajar bagaimana nak buat kertas projek, tesis atau latihan ilmiah (pelajar sarjana muda/ijazah). Tapi, penulis sendiri dah siap kertas projek Falak sem lepas lagi.

So, bila masuk kuliah dan tutorial subjek ni, ia bagaikan belajar bagaimana nak buat sesuatu yang dah siap.

Sekarang dah minggu ke-7, baru penulis masuk tutorial subjek. Sebab 6 minggu sebelum ni ada saja halangan untuk mengadakan tutorial. Ikut jadual, patutnya selasa, rabu dan khamis ada tutorial pukul 12-1 petang (masa yang sama).

Penulis dengan 2 kawan penulis menunggu setiap pukul 12 tengah hari hari khamis untuk tutorial. Tapi batang hidung pensyarah pun tak nampak. Begitulah selama 4 minggu berturut-turut.

Masuk hari khamis minggu ke-5, penulis demam. Tambahan pula, perlu pergi ke PPUM untuk pemeriksaan mata yang dijadualkan. Terpaksa ponteng..

Penulis berasa kesal sebab tak ambil subjek ni tahun lepas atau semasa menyiapkan kertas projek Falak penulis. Kertas projek Falak yang penulis buat sangat berserabut dan tidak teratur kerana tak tahu format dan cara menghasilkan kertas projek yang berkualiti :(..

Label: , ,

Pandemik Influenza A H1N1 melanda!  

Posted by Xunpheriz in ,

Berdasarkan laporan ringkas, statistik sehingga 16 Ogos 2009, seramai 213 pesakit H1N1 telah di tahan di wad dan 33 pesakit lagi dirawat di ICU. Dari 33 pesakit tersebut, seramai 16 pesakit mempunyai risiko berakhir dengan kematian akibat masalah penyakit kronik sedia ada seperti asma, obesiti, kecacatan otak dan sebagainya.

Manakala mengikut kata Ketua Pengarah Kesihatan pula, 40% daripada 56 kematian akibat virus Influenza A (H1N1) ini adalah disebabkan 'kelewatan mendapat rawatan' dan 13% lagi angkara 'kelewatan pengesanan jangkitan oleh pengamal perubatan (doktor)!'.

dan berita terbaru yang diperolehi....

Kemungkinan besar virus Influenza A (H1N1) atau selsema babi ini telah 'dicipta dengan sengaja' oleh pihak yang tidak bertanggungjawab atas sebab-sebab tertentu dengan tujuan untuk mengaut keuntungan besar daripada mangsa Influenza A (H1N1)? Benarkah?

Selain itu, terdapat beberapa persoalan lain berkaitan pandemik ini;

* Apa sebenarnya yang dikatakan dengan Influenza A (H1N1) dan bagaimanakah ia boleh menular dengan cepat serta mengundang maut?
* Apakah sumber utama untuk melihat statistik terkini jumlah mangsa jangkitan dan kematian akibat selsema babi?
* Apakah fakta sebenar mengenai topeng muka (face mask)? Bukan semua topeng muka boleh digunakan dan ada diantaranya perlu diganti setiap masa!
* Apakah doa yang MESTI dibaca oleh umat Islam untuk menghindari wabak Influenza A (H1N1)?
* Apakah bukti mengejutkan hasil kajian daripada Universiti Sains Malaysia mengenai virus kejam ini?
* Apakah petua orang kampung untuk meningkatkan antibodi (ketahanan) badan dari terkena jangkitan virus selsema babi?
* Siapakah dalang sebenar di sebalik penyebaran Influenza A (H1N1) yang mengakibatkan beribu-ribu orang di jangkiti di seluruh dunia?

Lalu, bagaimanakah anda dan penulis ingin mendapatkan jawapan yang pasti dan yakin bagi tiap persoalan di atas?
Jawapannya ada di sini;



Tag: , ,

Adsense For Domain  

Posted by Xunpheriz in

Bagaimana Untuk Membuat Duit Tanpa Laman Web, Tanpa Affiliate Marketing Dengan Hanya Sebuah Domain!

Apa Itu Google AdSense for Domains?

Mungkin anda masih lagi tidak mengetahui apa itu Adsense for Domains. Mengikut Google, Adsense for Domains merupakan:

Adsense for Domains membenarkan mereka yang mempunyai domain yang tidak dimajukan untuk membantu pelawat mereka memberikan makluma tyang relevan termasuk iklan, link dan search results kepada pembaca domain tersebut.

Dengan Adsense for Domains, pelawat domain anda mendapat maklumat yang berkaitan daripada berjumpa laman web kosong atau error "page not found". Dengan kata lain: anda akan memberikan sesuatu yang berharga kepada pelawat.

Adsense for Domains memberikan pengiklan peluang lebih banyak untuk mencari pelanggan dan domain anda akan menjadi pangkalan mereka untuk mencari pelanggan. Win-win situation.

Jika anda mempunyai domain yang tidak dibangunkan, Adsense for domains akan membantu pelawat domain anda. Dengan ini, mereka akan mendapat pengalaman pelayaran internet yang lebih baik dan menyayangi anda kerananya!

Diambil dan diubahsuai daripada Google Adsense For Domains.



Melalui e-book ini, anda akan mempelajari:

•Bagaimana untuk menarik trafik kepada domain anda (yang tidak mempunyai apa-apa kecuali iklan)
•Cara whitehat untuk mendapatkan trafik mudah
•Cara blackhat (tetapi best!) dalam mendapatkan trafik
•Cara mahal untuk mendapatkan trafik, tapi berbaloi kepada yang kaya
•Dan lain-lain lagi!
Anda juga akan mendapat bantuan dari segi audio, video dan bantuan teknikal kalau anda memerlukannya.

Ianya amat-amat senang, dijamin anda pasti akan menyukainya :-)

Jika anda mahu mendapatkan Panduan AFD + Bantuan Video/Audio ini, anda hanya perlu membayar RM90 sahaja. Kalau dikira sebulan, ianya kurang daripada RM3 sehari. Dan dengan menggunakan taktik yang ada dalam panduan ini anda akan mendapat lebih banyak daripada apa yang anda laburkan di sini.

Ianya betul-betul menjimatkan anda. Tak perlu buat trial dan error dan anda boleh buat perkara lain.

Anda dapat menjimatkan masa anda dengan dengan membeli e-book ini. Pelajari 1 lagi cara jana wang cara pasif!

Klik sini untuk membaca lebih lanjut mengenai e-book Adsense For Domain.

Tag: , , ,

Hujan Meteor  

Posted by Xunpheriz in



Perisitiwa hujan meteor Perseid 2007.

Setelah sekian lama tidak disajikan dengan peristiwa hujan meteor yang hebat, maka bulan ini kita akan dapat bertemu dengan salah satu peristiwa hujan meteor yang menarik iaitu hujan meteor Perseids. Mungkin ramai yang masih belum tahu apakah sebenarnya perstiwa hujan meteor.

Peristiwa hujan meteor/tahi bintang bermaksud pada ketika peristiwa ini terjadi, anda akan berpeluang untuk melihat sehingga puluhan malah ratusan bilangan meteor atau lebih dikenali sebagai tahi bintang dengan menggunakan mata kasar sahaja. Meteor merupakan jaluran cahaya yang kelihatan memanjang di langit dan boleh bertahan selama beberapa saat yang bergantung kepada saiznya. Jaluran yang kelihatan pula berkemungkinan berwarna kejinggaan, kekuningan, kebiruan dan juga kehijauan yang ditentukan oleh komposisi batuan angkasa yang menerjah masuk ke atmosfera bumi itu.

Data Cerapan Peristiwa Hujan Meteor Perseids, 12-13hb Ogos 2009

Mengikut data oleh International Meteor Organization, waktu kemuncak peristiwa Perseids akan berlaku pada 01.30 pagi waktu Malaysia, 13hb Ogos 09 (05.30pm pada 12hb waktu antarabangsa, UT). Ianya dijangka bertahan sehingga pukul 04.00 pagi (08.00pm UT, 12hb Ogos 09). Namun jangan lupa bahawa peristiwa ini boleh dilihat sepanjang malam bermula selepas Isyak 12hb sehinggalah ke waktu Subuh. Sekitar waktu puncak, dijangkakan kita boleh mencerap sekitar 10 dan boleh mencapai sehingga 100 tahi bintang dalam masa satu jam.



Rajah menunjukkan kedudukan buruj Perseus pada jam 2.00 pagi di langit timur

Radian peristiwa Perseids, iaitu Perseus hanya mula naik dari ufuk timur sekitar pukul 01.00 pagi. Namun sedikit malang ketika itu kerana bulan sedang pada fasa suku akhir dan sudah berada di atas kepala. Cahaya bulan yang ada pasti akan menenggelamkan jaluran cahaya tahi bintang yang malap. Oleh itu saya menjangkakan jika paling bertuah pun kita akan dapat melihat sekitar 10 tahi bintang per jam. Keadaan langit juga memainkan peranan. Berdoalah pada malam tersebut langit adalah bebas dari awan.

Cara untuk mencerap peristiwa ini ialah selepas pukul 1 pagi anda perlu memandang sedikit rendah ke arah timur dan kemudian apabila buruj Perseus semakin meninggi, anda bolehlah memandang di sekitar buruj Perseus. Dicadangkan di sini anda memulakan pencerapan pada jam 2 pagi sehinggalah ke subuh. Namun anda sebenarnya boleh menghayatinya sepanjang malam.

Anda boleh mengikuti peristiwa ini sendirian di rumah kerana ianya tidak memerlukan sebarang alatan optik untuk mencerapnya. Cukup dengan mata kasar anda dan juga kawasan cerapan yang selamat, selesa dan terselindung dari gangguan cahaya lampu. Juga tidak perlu dibimbangkan mengenai kemungkinan batuan angkasa tersebut akan jatuh menimpa anda kerana setakat ini tidak pernah dilaporkan bahawa ada manusia yang mati atau tercedera ditimpa oleh tahi bintang.

Apa yang anda perlu buat untuk menghayati fenomena ‘bunga api’ semula jadi ini ialah dengan berbaring di atas tikar atau di kerusi malas untuk keselesaan dan memandang ke arah radian peristiwa ini iaitu buruj Perseus (rajah 2) secara terus.

Jika anda terlepas tarikh ini, masih boleh mengikuti bakinya sehingga ke 24 Ogos 2007. Peristiwa ini mulai aktif pada 17 Julai dan mencapai kemuncak sekitar 13 dan 14 Ogos setiap tahun.

Fakta Menarik Mengenai Perseids

Hujan meteor Perseids (Perseids) adalah merupakan antara hujan meteor paling menarik dan dinamik pada tahun 1990-an dengan aktiviti yang hebat sehingga mencapai bilangan meteor yang kelihatan sebanyak 400 lebih pada tahun 1991 dan 1992. Kadar bilangan ini kemudiannya semakin menurun sehingga ke bilangan 100 dan 120 pada lewat tahun 90-an dan pada tahun 2000, pertama kali ia gagal untuk muncul.

Bagi tahun 2004-2006, dijangkakan bilangan meteor kelihatan akan kembali menjadi lebih aktif. Ini dibuktikan pada pada tahun 2004 di mana kemuncak Perseids mencapai jumlah yang memberangsangkan. Tahun berikutnya, kemuncak Perseids menjadi normal. Pencerapan pada tahun 2006 pula diganggu oleh gangguan cahaya bulan yang hampir purnama.

Tahun 1992 merupakan tahun komet punca kepada perisitiwa ini iaitu komet 109P/Swift-Turtle berkedudukan perihelion iaitu mengorbit berdekatan dengan planet bumi. Orbit komet ini yang mengambil masa 130 tahun untuk melengkapkan satu pusingan orbit menandakan bahawa komet Swift Turtle ini kini sedang menjauhi luar sistem solar dan akan kembali dalam masa 122 tahun lagi.

Selamat mencerap!

Tag: , , , ,

Cincin Oh Cincin..  

Posted by Xunpheriz in

Antara perhiasan yang penulis minat sangat ialah cincin. Ye la, pompuan boleh pakai gelang, rantai & cincin. Laki cuma boleh pakai cincin. Itupun cincin perak-paling mahal.

Tapi penulis tak suka cincin yang ada batu walaupun kecil.

Masa penulis masih kecil, cincin pertama yang penulis dapat ialah dari nenek/tok penulis sendiri. Memang cantik sebab batu putih. Mengikut kata nenek penulis sendiri, cincin tu bernilai lebih RM100 sebab ditempah. Adik & abang penulis serta sepupu pun dapat cincin yang lebih kurang sama tapi berlainan warna batu.

Kemudian, bila penulis memasuki pengajian menengah rendah, penulis mendapat 1 lagi cincin berbatu tapi agak murah kerana batu cincin tersebut agak kecil. Tapi cincin tersebut ada pada seorang kawan penulis sekarang kerana dipinjam. Masa berlalu, penulis pun tak nak minta lagi, halalkan saja cincin tu.

Menjadi mahasiswa UM, penulis berkesempatan berjalan-jalan di sekitar KL pada masa lapang. Terjumpa cincin yang berkenan di hati, terus membeli. Tapi sekadar murah, cincin tersebut patah. Tahun kedua, penulis membeli 1 lagi cincin. Bahkan cincin di jari lebih mahal dari jam tangan yang dibeli pada hari yang sama. jam tangan cuma berharga RM16, namun cincin berharga RM20..Beza RM4!

Melengkapkan koleksi, ketika penulis berkunjung ke Darul Iman pada hujung November 2008, penulis tertarik dengan 2 bentuk cincin jenis stainless steel yang dijual di Pasar Payang. Berharga RM10 setiap satu, terus penulis membeli 2 bentuk. Sampaikan ada kawan penulis yang suka bertanya, "cincin lagi satu untuk sape?"..

Blogger

My Photo
Xunpheriz
Kuala Lumpur, Lembah Pantai, Malaysia
interesting to explore the new thing, like to know more people, more to quiet in more situation, tidy, astronomy student..
View my complete profile