Hosting dan domain..  

Posted by Xunpheriz in

Hari ni penulis mendapat e-mail dari sorang kenalan IM, solehpolysas. Berkaitan hosting bernilai RM5 setahun bagi blogging..

Memang menarik. Sebab penulis ingin lebih serius untuk buat duit dengan internet ni. Memiliki blog sendiri yang berbayar lebih banyak kelebihan. Kita sendiri yang mengatur blog kita..

Penulis terfikir, mungkin sudah sampai masanya untuk penulis memiliki blog berbayar. Lebih banyak kelebihan walaupun perlu keluarkan sedikit modal..

Cakap pasal hosting ni, penulis pun x pandai sangat untuk terangkan. Tapi berdasarkan carian "maksud hosting" di Google, ini jawapannya;

Apa itu Hosting?

Maksud hosting adalah perkhidmatan dimana server tersebut ditempatkan di pusat data oleh pembekal. Server perlu ditempatkan di pusat data kerana tulang belakang saiz lebar jalur adalah lebih tinggi. Anda perlu menempatkan nya di tempat yang selamat, dikawal rapi, dan pengudaraan yang lebih bagus untuk jangka hayat server tersebut.

Apa itu Nama Domain?

Nama Domain (Internet Domain Name) juga digelar Nama host, satu nama yang dikhaskan kepada sesebuah komputer yang bersambung dengan internet. Nama Domain boleh didapati dari DNS ( Domain Name System), pusat penyimpanan semua Nama Domain.

Secara ringkas, domain ialah nama laman web anda. Seperti www.blogger.com, syoknyer.net dan www.um.edu.my dengan .com, .net, .gov dan macam-macam lagi. Terdapat juga domain yang berasaskan nama negara seperti .com.my untuk syarikat di Malaysia (seperti www.ktmb.com.my), .gov.my untuk kementerian @ syarikat awam Malaysia (seperti www.mara.gov.my)dan .edu.my untuk IPTA di Malaysia (seperti www.um.edu.my). Secara mudah, .my adalah untuk domain berasaskan negara Malaysia..

Penulis sedang berfikir nama domain blog baru ni, isi dan segala yang berkaitan dengan blog ni. Apa yang akan dipostkan dan lain-lain..

Mungkin lepas raya baru penulis akan umumkan blog baru ni..

0 comments

Post a Comment

Blogger

My Photo
Xunpheriz
Kuala Lumpur, Lembah Pantai, Malaysia
interesting to explore the new thing, like to know more people, more to quiet in more situation, tidy, astronomy student..
View my complete profile