Mengapa saya memilih perniagaan ini?  

Posted by Xunpheriz in ,

Terdapat beberapa sebab mengapa saya memilih perniagaan ini. Antaranya ialah:

1) Yuran bulanan yang murah. Ia berlainan dengan perniagaan lain yang memerlukan yuran atau modal yang tinggi.

2) Berpeluang mendapat keuntungan yang berlipat ganda. Hanya mengikut langkah-langkah tertentu, keuntungan yang bakal dijana adalah mengatasi modal yang dikeluarkan.

3) Keuntungan tetap. Keuntungan yang dijana adalah menghampiri garis tetap, iaitu secara berkala atau bulanan. Maintain kata orang.

4) Mudah dijalankan. Hanya menggunakan internet, ia memudahkan kerja kita. Pasif tetapi income tetap masuk.

5) Risiko yang rendah. Berbanding perniagaan lain yang berisiko tinggi, risiko bagi perniagaan ini tidak setinggi perniagaan lain.

6) Antarabangsa. Ia melangkaui sempadan negara, sekaligus meningkatkan lagi peluang keuntungan dan meminimakan risiko kerugian.

7) Method pembayaran dan penerimaan bonus yang mudah. Hanya menggunakan kad debit/kredit atau PayPal, saya dapat menjana income yang berterusan.

Bagi saya sendiri, sudah lama saya mengetahui mengenai peluang ini. Tapi kekurangan wang dan keraguan mengenainya kerana baru mendengarnya, saya abaikan peluang ini seketika.

Namun, ia hadir semula apabila seorang otai IM tempatan menghebahkannya melalui namanya. Promosi yang dilakukan meyakinkan saya bahawa masanya telah tiba untuk saya mengambil serius peluang ini. Justeru, saya telah menyertainya!

Siapakah otai IM tersebut?
Apakah perniagaan yang saya maksudkan?

Untuk ketahuinya, klik sini.

Beri masa kepada diri anda sendiri untuk mengetahui lebih lanjut mengenai peluang ini. Jangan abaikan ia kerana ia mungkin tidak akan hadir lagi selepas ini!

Telur Ayam Palsu dari China???  

Posted by Xunpheriz in , ,

Semua orang tahu, China terkenal dengan produk-produk yang berjaya dipalsukan oleh mereka. Terbaru berita harian, telur ayam berjaya dipalsukan mereka. Pihak berkuasa telah berjaya menyita sebahagian besar telur ayam palsu di gedung pasaraya kota Guangzhou, ibu negeri wilayah Guangdong, China. Harganya pula murah, mestilah ramai yang terpedaya dan terus membelinya. Manakan tidak, sebiji telur ayam palsu dijual serendah 0.15 yuan bersamaan RM0.074 iaitu separuh daripada harga sebenar.

Di sana, kalau hendak belajar membuat telur ayam palsu ada caranya. Masuk kursus. Kurusus cara-cara membuat telur ayam palsu diadakan selama 3 hari dengan bayaran serendah 30 yuan. Itulah harga yang perlu dibayar untuk belajar dan memulakan bisnes haram lagi menipu ini.

Berbagai macam bahan seperti agar-agar, bubuk yang tidak diketahui, asam benzoat, bahan coagulating dan bahkan tawas, yang biasanya digunakan untuk membuat telaur ayam palsu ini. Untuk kuning telur itu, beberapa berwarna kuning jeruk dicampur bubuk menjadi cair dan ramuan bergerak. Cairan itu kemudian dituangkan ke dalam plastik yang berbentuk bulat cetakan dan dicampur dengan apa yang disebut ‘air ajaib,’ yang mengandung kalsium khlorida. Ini membolehkan ‘kuning telur’ keluar selaput luar yang nipis. Telur kemudian dibentuk dengan sebuah cetakan. Shell tidak dilupakan.

Parafin lilin dan cecair putih yang tak dikenali dicurahkan ke telur palsu, yang kemudian dibiarkan mengering. Telur buatan boleh digoreng cerah-sisi atau dikukus. Sehinggakan orang-orang yang mencipta mampu membuatkan gelembung-gelmbung muncul pada telur putih. Tetapi para ahli memperingatkan akan bahaya makan telur palsu kerana tidak mengandungi sebarang nutrisi. Seorang profesor Universiti China dari Hong Kong memperingatkan pengguna telur ayam palsu boleh mengalami demensia.

p.s; artikel ini dipetik dari Berita Semasa.

PTC: berbaloi atau tidak?  

Posted by Xunpheriz in , , ,

Tanpa saya sedari, saya sendiri telah menyertai satu website dan klik ads/iklan yang disediakan. 1 hari dapat klik 4 iklan je. Bila dah habis klik, saya akan tengok akaun saya dari hasil klik setiap hari. "Bila la boleh cash out ni?", gumam saya sendirian..

Rupanya website tersebut termasuk dalam PTC, iaitu ringkasan bagi Paid To Click. Konsepnya mudah; anda dibayar untuk klik. Maksudnya, setiap klik menghasilkan nilai/upah/komisyen tertentu, mengikut tahap keahlian/membership anda dalam website tersebut. Selalunya berbeza bagi setiap website PTC.

Terdetik di hati saya untuk mencari laman web PTC lebih banyak agar dapat menjana lebih banyak duit di internet. Bila jumpa ngan pak cik Google (taip keyword "PTC website" di Google), saya terjumpa beberapa blog berkenaan PTC.

Ada 2 blog berkenaan PTC yang menyenaraikan PTC yang mereka sertai serta bukti pembayaran yang mereka terima. Ia salah satu promosi yang bagus untuk mencari referral (orang bawah).

Kemudiannya, saya terjumpa 1 blog yang betul-betul bermaklumat kerana menyenaraikan beberapa PTC scam (penipu), ciri-ciri PTC yang tulen dan lain-lain. Lagi best, ada ebook percuma berkaitan PTC..Blog tersebut kepunyaan seorang IM Melayu manakala 2 blog sebelum itu kepunyaan Cina (mungkin?)

Kebetulan pulak, hasil dari menyertai thread berkaitan PTC di forum WangCyber (sekadar menyampuk + nak popularkan diri), seorang forumer dari WangCyber meminta pendapat berkaitan satu website PTC yang agak baru (agak jer-Melayu), saya tak dapat menjawab soalan tersebut kerana masih baru dalam arena PTC ni + baru tau pasal website PTC yang ditanya.

So, saya suruh dia rujuk kepada tuan blog tu + tanya pasal websitu dan bagitau saya bila dah ada jawapan.

Tak sempat nak ulas pasal tajuk ni sebab pendahuluan pun dah panjang. Nanti la..

p.s; Nak ulas pasal PTC ni- ciri2, camna nak untung dll..

Rutin seorang blogger..  

Posted by Xunpheriz in , ,

Apa ye rutin atau tugasan tetap seorang blogger?

Jawapan bagi soalan tadi tidak tetap atau bukan hanya satu jawapan yang tepat.

Terpulang kepada setiap blogger. Yang pasti, ia berkait dengan persoalan "mengapa saya berblog?"

Kalau soalan tu ditanya kepada saya, jawapannya ada 3 (digabungkan) iaitu:

1. membina blog dan menulis artikel
2. template yang sesuai
3. mencari trafik

Pertama sekali, membina blog. Sama ada blog percuma seperti blogspot, blogdrive atau wordpress. Kemudian, menulis artikel, kerana blog itu hidup kerana artikel nya. Kalau blog yang kosong, umpama badan tanpa roh. Mati atau seperti mayat!

Yang kedua ialah membina, mengupload theme/template yang sesuai dengan niche/pengkhususan blog yang dibina. Kalau blog mengenai bisnes, ia xkan sesuai dengan theme warna merah susu. Warna ini lebih sesuai untuk blog peribadi.

Yang terakhir (bagi saya) ialah mencari trafik. Kata mudahnya, pelawat untuk membaca artikel yang ditulis. Ia menjadi lebih penting untuk blog berkaitan niche buat duit dan bisnes. Berlainan pula dengan blog peribadi kerana anda menulis sekadar untuk berkongsi cerita hidup anda dengan kawan-kawan anda..

I'm a blogger?  

Posted by Xunpheriz in , ,

Walaupun minggu ni saya busy ngan assignment dan tutorial dari lecturer, hati saya meronta untuk melayari internet. Yang paling utama, menulis artikel walaupun tidak berkaitan dengan apa yang saya ingin sampaikan..

Mungkin dah sampai masa untuk jadi seorang blogger?

Bila saya masuk forum internet marketer di wangcyber, saya tertarik dengan thread berkenaan menarik trafik ke sebuah blog. Yang tercabar nya ialah blog tersebut ialah blogspot jer! Bila saya tengok/intai/ngintip blog tu, perghh! Lawa!

Sesuai ngan biz. Pandai puan punya blog (wanita) cari theme/template yang cantik..Tahniah!

Tambah pulak, bila saya sendiri meminta pendapat berkenaan blog falak yang akan saya bina (bukan sekarang) ada cadangan dari sorang IM untuk sekadar menggunakan blogspot dengan theme yang cantik..mm..

Dalam cadangan & impian saya, saya nak bina 5 blog berkaitan kehidupan saya, falak, bisnes, tips blog dan anime. Tapi mungkin betul jugak pandangan IM tu..cari theme yang cun!

X kisah jadi blogger ke x nanti, tapi perlu konsisten dan tidak mudah lemah semangat..

ESQ sesat??? Tidak Benar..  

Posted by Xunpheriz in

Pelik saya fikirkan apabila banyak trafik ke blog ini disumbangkan oleh pencarian keyword "ESQ sesat" di Google.

Malah, saya sendiri cuba mencari kedudukan blog ini melalui keyword ini. Hasilnya, blog ini berada di kedudukan ke-5 dalam ranking. Tengok gambar ni;



Saya tak menyokong kenyataan yang mengatakan ESQ sesat. Bahkan, menurut Marhaini Yusoff, Pengurus Besar ESQ Leadership Center Sdn. Bhd. di dalam blog ESQ tidak sesat, kenyataan di dalam sebuah blog mengenai ESQ yang dikatakan sesat, fatwa yang didakwa dikeluarkan oleh pihak berkuasa agama di Malaysia, ADALAH TIDAK BENAR SAMA SEKALI.

Malah, pihak ESQ Trianing Malaysia sendiri telah berjumpa dengan JAKIM dan JAKIM mengesahkan ia bukan maklumat dari JAKIM.

Saya sendiri cuba berkunjung ke blog tersebut, malangnya blog tersebut telah 'mati', 'dihapuskan' atau TIADA.

Mengapa berani membaling batu tanpa menunjukkan muka? Jangan berani berteriak tapi takut untuk berhujah..

Minggu yang sibuk!  

Posted by Xunpheriz in , ,

Ketika post ni ditulis, ada 6 assignment sedang menanti untuk disiapkan. 4 assignment untuk diperbaiki, 1 assignment hujung semester dan 1 lagi baru diterima tadi.

Memang kerjaya sebagai pelajar memenatkan bagi saya, kerana bergelumang dengan buku yang penuh dengan teori, tanpa dibuktikan ianya benar apatah lagi digunakan dalam kehidupan seharian.

Kadang kala apa yang dipelajari tiada kaitan langsung dengan kehidupan kita, membuatkan kita terfikir, "mengapakah kita belajar semua ini?"

Tidak dinafikan ilmu sangat penting dalam meneruskan hidup ini, tetapi jika bidang yang kita dalami tidak dapat kita praktikkan ketika kerja, atau kerja yang kita jawat sekarang tiada kaitan dengan bidang pengkhususan kita?

Sebenarnya, masa sekarang saya sepatutnya sudah bekerja, menjana duit dan mengamalkan apa yang saya pelajari sebelum ini. Tapi, kerana jam kredit yang tidak dapat dihabiskan dalam jangka masa 3 tahun, saya telah mengamalkan 'pembelajaran berterusan'. 1 usaha yang murni, kan?

Saya terpaksa kurangkan masa online sementara ini. Untuk menumpukan masa menyiapkan assignment=)

Nikmatilah masa sekarang! Bila dah kerja, bukan lagi bergelar seorang pelajar.. Masa tu, masa untuk memegang duit sendiri..

Pemeriksaan Gigi  

Posted by Xunpheriz in , ,

Berkunjung ke Ekspo Perubatan Islam '09 (EPISMA '09) yang berlangsung pada awal Ogos 2009 di Padang Varsiti, Universiti Malaya telah membuka lembaran baru dalam kehidupan saya.

Sekadar ingin tahu; menimbang berat badan, memeriksa kesihatan gigi dan segala-galanya berkaitan kesihatan fizikal, saya bertemu janji dengan pelajar Fakulti Perubatan UM untuk pemeriksaan gigi secara berkala kemudiannya.

Pemeriksaan pertama yang dilakukan pada awal bulan Ramadhan, memaksa saya mencari Fakulti Pergigian yang diketahui dan diyakini wujud di UM, namun lokasinya tak diketahui. Sebenarnya, memang sengaja saya bersetuju dengan pelawaan pelajar fakulti tersebut.

Pelajar perubatan memang diwajibkan membuat amali/praktikal bagi bidang yang mereka pelajari. Praktikal tersebut mesti memerlukan seorang pesakit, dengan seliaan seorang doktor bertauliah. So, take the chance and get free medical checkup.

Baru pagi tadi pemeriksaan dilakukan lagi, buat kali ketiga. Sebelum ini, diperiksa tahap kaviti dan plaks bagi gigi dalam mulut ni. Banyak juga rupanya..huhu..

Alhamdulillah, tadi dah buang semua plaks yang ada. Lepas ni kena berus gigi dengan cara yang betul, gunakan flos untuk menyingkirkan sisa makanan di celah-celah gigi dan rajin memberus=)..

p.s; ikut tips penjagaan gigi yang sebetulnya, patut berjumpa dengan doktor gigi paling kurang 6 bulan sekali, untuk mengetahui kesihatan gigi kita..

Trackback  

Posted by Xunpheriz in , ,

Selalunya, apabila anda membaca sesuatu post yang menarik di dalam blog seseorang, anda lebih gemar untuk meninggalkan sedikit komen ringkas terhadap isu yang diutarakan di dalam blog tersebut. Tetapi, jika anda mempunyai komen yang agak panjang untuk isu tersebut, dan merasakan, adalah lebih elok jika anda dapat kongsikan komen itu bersama pembaca blog anda, maka, bolehlah anda tuliskan satu post khas di blog anda mengulas tentang isu yang sama.

Kemudian, anda bolehlah meninggalkan komen yang berbentuk “notification” di dalam blog seseorang tadi, mengatakan, anda ada menulis isu yang sama di blog anda. Dengan itu, bolehlah pembaca-pembaca blog seseorang itu tadi, membaca pula pendapat anda tentang isu tersebut, di blog anda.

Secara asasnya, itulah yang dilakukan oleh trackback. Dengan trackback, proses melakukan “notification” itu akan dilakukan secara automatik.

Apa yang perlu anda lakukan, hanya buat link di blog anda, kepada post yang menarik di blog seseorang tadi. Dan secara automatik.. satu komen akan dihasilkan di dalam post blog seseorang tadi.

Nota : Anda perlu membuat link kepada post di dalam blog tersebut, BUKANNnya link kepada blog tersebut. Maksudnya, URL link itu perlulah tepat kepada post tersebut. Jika tidak, teknik trackback ini tidak akan menjadi.

Kelebihannya? Selain dapat menarik trafik ke blog anda, ia juga dapat mewujudkan satu hubungan yang mesra diantara anda dengan penulis blog yang anda “trackback” kan.

Selamat mencuba!

p/s:- Trackback adalah merupakan “reciprocal link”, jadi, saya melihatnya sebagai win-win situation..
p/s/s:- saya sedang mencari kegunaan link lain..
p/s/s/s:- baru sekarang saya dapat tahu kegunaan link sebelum menulis sebarang post di blog ini=)..

Artikel ini dari RahsiaBlogger..

Inthulcavero di Google  

Posted by Xunpheriz in , ,

Sekadar cuba mengetahui kedudukan blog ini di Winamp Search dan Google tadi. Taip 'inthulcavero.blogspot.com' di Winamp Search dan Google. Saya tak menjumpai blog ini secara terus. (macam la ada orang tau nama blog ni dan boleh hafal?)

Yang dijumpai ialah link ke blog ini. Link tersebut terdapat dalam komen di blog kawan, website dan pautan ke blog ni.

Memang betul kata usahawan internet; rajin2 lah memberikan komen di blog dan laman web lain. Sertakan bersama link url blog kita. Ia akan menambahkan trafik ke blog kita dan memperbaiki ranking blog kita di search engine.

Pasni nak lagi rajin melawat blog kawan-kawan dan buat komen2 yang bernas!

8 Oktober 2009  

Posted by Xunpheriz in

Peristiwa penting yang berlaku pada hari ni; cermin motor saya hilang! Sebelum ni dah hilang (dicuri) sebelah kiri. Ok la. Yang penting sebelah kanan sebab jalan raya di negara kita di sebelah kiri. Kan?

Sebelum turun ke latihan silat selepas isyak, saya terkejut. Hilang pulak cermin sisi sebelah kanan!

Ya Allah, drive motor pun x selesa sebab x dapat nak tengok belakang. Hati ni jangan kata la. Minta doa bukan dan x sepatutnya. "Moga tangan kedua-dua belah pencuri cermin motor ni kudung @ hilang @ cacat..amin".

Nabi kita pernah bersabda, "doa orang yang dizalimi tidak akan ditolak" (atau seperti mana yang disabdakan oleh baginda). Jangan mudah sekali menganiaya dan menzalimi orang lain. Takut-takut terkena doa mereka.

Selepas habis latihan silat, seorang kawan baik saya menghulurkan sebuah sampul. Semacam je bentuk sampul tu..huhu..

Rupanya dah sampai seru untuk mendirikan masjid bagi kawan saya ni. Dia orang Terengganu dan akan berkahwin dengan orang negeri yang sama. Alhamdulillah..

oh ya, sebelum terlupa, ingin saya ucapkan tahniah kepada mantan Presiden PMIUM sesi 08/09 yang juga rakan saya, Hafizuddin Abirerah yang baru mendapat cahaya mata sulung, bayi perempuan semalam. Tahniah!

Membuat traffic ke blog anda  

Posted by Xunpheriz in , ,

Ia bukan mencari traffic, tapi membuat trafic..

Sebab? anda menganjurkan comment contest dengan syarat-syarat tertentu..
Syaratnya seperti langgan artikel di blog anda, mengikuti tweet anda di twitter dan menambah komuniti Mybloglog anda. Selepas itu, mesti memberikan komen terhadap artikel di blog anda..

Contest seperti ini memang bagus untuk menambah traffic, kenalan dan mendapat komen yang bernas.

Apa yang saya ulas ini dilakukan oleh BeritaSemasa dengan menganjurkan Contest Jom Komen dan Menang!

Memang satu langkah yang bijak! Nanti saya nak try untuk mencari traffic ke blog saya yang baru dan blog falak (berbayar). Bukan sekarang..

Twitter dan Berita Semasa  

Posted by Xunpheriz in ,

Semalam ada sorang lagi mamat Malaysia nak follow twitter saya. Juz approve. Pastu nak tau gak website dia.

Bila buka, mamat ni buat contest Komen. Menarik!

Saya nak try jugak. Mana tahu ada rezki, jadi pemenang? Hadiah tempat pertama RM100 tuh..

Ni website dia; BeritaSemasa..

Sumbangan Astronomi Kepada Masyarakat  

Posted by Xunpheriz in

Seorang rakan serumah saya memberitahu, ada pertandingan mengarang esei anjuran Agensi Angkasa Negara (ANGKASA). Tarikh tutup ialah pada 30 September 2009.

Tema bagi esei ini ialah Sumbangan Astronomi Kepada Masyarakat. Panjang esei antara 2000 sehingga 2500 patah perkataan.



Imej di atas ialah syarat-syarat berkaitan pertandingan mengarang esei tersebut.

Saya ingin mengarang esei berkaitan solat dan kiblat, takwim dan imkanur rukyah serta matematik dalam astronomi. Namun sifat malas yang ada membuatkan saya tak sempat menyiapkan 3 esei tersebut. Hanya 2 esei yang sempat dihantar.

Memang panjang esei tersebut, lebih 2000 patah perkataan. Tapi berbaloi sebab saya menulis apa yang saya faham dan belajar sebelum ini.

Blogger

My Photo
Xunpheriz
Kuala Lumpur, Lembah Pantai, Malaysia
interesting to explore the new thing, like to know more people, more to quiet in more situation, tidy, astronomy student..
View my complete profile