Pemeriksaan Gigi  

Posted by Xunpheriz in , ,

Berkunjung ke Ekspo Perubatan Islam '09 (EPISMA '09) yang berlangsung pada awal Ogos 2009 di Padang Varsiti, Universiti Malaya telah membuka lembaran baru dalam kehidupan saya.

Sekadar ingin tahu; menimbang berat badan, memeriksa kesihatan gigi dan segala-galanya berkaitan kesihatan fizikal, saya bertemu janji dengan pelajar Fakulti Perubatan UM untuk pemeriksaan gigi secara berkala kemudiannya.

Pemeriksaan pertama yang dilakukan pada awal bulan Ramadhan, memaksa saya mencari Fakulti Pergigian yang diketahui dan diyakini wujud di UM, namun lokasinya tak diketahui. Sebenarnya, memang sengaja saya bersetuju dengan pelawaan pelajar fakulti tersebut.

Pelajar perubatan memang diwajibkan membuat amali/praktikal bagi bidang yang mereka pelajari. Praktikal tersebut mesti memerlukan seorang pesakit, dengan seliaan seorang doktor bertauliah. So, take the chance and get free medical checkup.

Baru pagi tadi pemeriksaan dilakukan lagi, buat kali ketiga. Sebelum ini, diperiksa tahap kaviti dan plaks bagi gigi dalam mulut ni. Banyak juga rupanya..huhu..

Alhamdulillah, tadi dah buang semua plaks yang ada. Lepas ni kena berus gigi dengan cara yang betul, gunakan flos untuk menyingkirkan sisa makanan di celah-celah gigi dan rajin memberus=)..

p.s; ikut tips penjagaan gigi yang sebetulnya, patut berjumpa dengan doktor gigi paling kurang 6 bulan sekali, untuk mengetahui kesihatan gigi kita..

0 comments

Post a Comment

Blogger

My Photo
Xunpheriz
Kuala Lumpur, Lembah Pantai, Malaysia
interesting to explore the new thing, like to know more people, more to quiet in more situation, tidy, astronomy student..
View my complete profile