Trackback  

Posted by Xunpheriz in , ,

Selalunya, apabila anda membaca sesuatu post yang menarik di dalam blog seseorang, anda lebih gemar untuk meninggalkan sedikit komen ringkas terhadap isu yang diutarakan di dalam blog tersebut. Tetapi, jika anda mempunyai komen yang agak panjang untuk isu tersebut, dan merasakan, adalah lebih elok jika anda dapat kongsikan komen itu bersama pembaca blog anda, maka, bolehlah anda tuliskan satu post khas di blog anda mengulas tentang isu yang sama.

Kemudian, anda bolehlah meninggalkan komen yang berbentuk “notification” di dalam blog seseorang tadi, mengatakan, anda ada menulis isu yang sama di blog anda. Dengan itu, bolehlah pembaca-pembaca blog seseorang itu tadi, membaca pula pendapat anda tentang isu tersebut, di blog anda.

Secara asasnya, itulah yang dilakukan oleh trackback. Dengan trackback, proses melakukan “notification” itu akan dilakukan secara automatik.

Apa yang perlu anda lakukan, hanya buat link di blog anda, kepada post yang menarik di blog seseorang tadi. Dan secara automatik.. satu komen akan dihasilkan di dalam post blog seseorang tadi.

Nota : Anda perlu membuat link kepada post di dalam blog tersebut, BUKANNnya link kepada blog tersebut. Maksudnya, URL link itu perlulah tepat kepada post tersebut. Jika tidak, teknik trackback ini tidak akan menjadi.

Kelebihannya? Selain dapat menarik trafik ke blog anda, ia juga dapat mewujudkan satu hubungan yang mesra diantara anda dengan penulis blog yang anda “trackback” kan.

Selamat mencuba!

p/s:- Trackback adalah merupakan “reciprocal link”, jadi, saya melihatnya sebagai win-win situation..
p/s/s:- saya sedang mencari kegunaan link lain..
p/s/s/s:- baru sekarang saya dapat tahu kegunaan link sebelum menulis sebarang post di blog ini=)..

Artikel ini dari RahsiaBlogger..

0 comments

Post a Comment

Blogger

My Photo
Xunpheriz
Kuala Lumpur, Lembah Pantai, Malaysia
interesting to explore the new thing, like to know more people, more to quiet in more situation, tidy, astronomy student..
View my complete profile