Permulaan yang keliru..  

Posted by Xunpheriz in , , ,

Saya tidak ingat bagaimana saya mengenali perniagaan internet. Bagaimana saya gila mendownload ebook (buku elektronik) percuma hingga memenuhi thumbdrive saya dengan ebook yang masih belum dibaca melebihi 80%. Bagaimana saya bersemangat untuk mencontohi kejayaan usahawan internet tempatan dan luar negara yang berjaya mendapatkan pendapatan pasif setiap bulan.

Tapi setiap kali membaca newsletter dari internet marketer tempatan mengenai produk mereka yang hangat terjual, bagaimana mereka ingin membantu pelanggan mereka untuk turut menjana pendapatan dari internet seperti mereka; saya hanya membaca sambil tersenyum sendirian.

Mengapa?

Sebab saya tidak mempunyai sumber pendapatan sendiri untuk membeli produk-produk tersebut, juga sebuah laptop atau komputer untuk membaca, jauh lagi mengaplikasikan apa yang terdapat dalam ebook yang dibeli kelak.

Sehingga sekarang, saya hanya mampu berharap untuk mempunyai satu pendapatan pasif dari internet. Tapi permulaan ke arah tersebut seolah-olah masih samar. Tiada kepastian. Mungkin saya hanya perlu merancang ke arah tersebut dan bersiap sedia untuk berlari jika masanya telah tiba.

Jika sekarang saya merangkak, saya berharap dapat berlari pada masa depan. Yang penting, saya tidak berputus asa, walaupun langkah saya masih perlahan dan kejayaan yang diimpikan masih jauh!

Usaha yang akan saya usahakan sekarang ialah;

1. Membaca ebook percuma/berbayar yang saya miliki.
2. Mencari sumber kewangan tersendiri agar dapat membeli sebuah laptop/pc.
3. Membaca artikel usahawan internet tempatan dan luar negara untuk meningkatkan ilmu mengenai blogging dan internet.
4. Mencari niche tersendiri dan fokus hanya pada niche tersebut pada 1 masa sehingga saya menjadi pakar.

p.s; Jangan pernah berputus asa jika sudah bermula. Mungkin pintu kejayaan sudah berada di depan kita tanpa kita sedari. Acapkali seseorang itu berhenti apabila kejayaan hanya beberapa langkah lagi di depannya.

0 comments

Post a Comment

Blogger

My Photo
Xunpheriz
Kuala Lumpur, Lembah Pantai, Malaysia
interesting to explore the new thing, like to know more people, more to quiet in more situation, tidy, astronomy student..
View my complete profile