Tip Simpan Challenge 2009: Hari Bebas Belanja!  

Posted by Xunpheriz in , , ,

Hari ni tak tau nak update blog kewangan ni pasal pa. Kehabisan idea. Untuk artikel kali ni, saya nak ulas mengenai tip dan strategi yang diberikan dalam Simpan Challenge 2009.

Salah satu tip menarik yang ingin saya kongsi ialah jangan belanja bagi 1 hari dalam seminggu. Anda catat perbelanjaan keluarga dalam seminggu, iaitu tiap-tiap hari. Kemudian tambah kesemua belanja tersebut dan bahagikan dengan 7 untuk 7 hari dalam seminggu.

Hasilnya, anda akan mendapat purata belanja harian anda. Kemudian, tetapkan 1 hari setiap minggu sebagai hari tidak boleh belanja.

Belanja purata harian yang sepatutnya anda belanjakan pada hari tersebut, anda simpan. Dan ulang tip ini tiap minggu, senang kata rutin mingguan. Sekaligus anda dapat menjimatkan wang + menyimpan wang hampir RM100 setiap bulan.

Oh ya, kalau tak belanja, bagaimana dengan belanja untuk hari tersebut? Jawapannya; cuba dahulukan belanja hari tersebut kepada hari sebelumnya. Makan di rumah, jangan makan angin pada hari tersebut dan lebihkan kepada aktiviti kekeluargaan.

Jimat duit, dapat menyimpan dan mengeratkan hubungan kekeluargaan. 3 kelebihan dengan 1 tip. Hebat kan?

Hanya dengan jadikan 1 hari dalam seminggu sebagai Hari Bebas Belanja!

p.s;Tip dan strategi dalam Simpan Challenge 2009 lebih banyak dan sesuai bagi mereka yang sudah berkeluarga. Tapi, tak salah untuk cuba amalkannya, walaupun anda/kita/saya masih bujang, bukan?

0 comments

Post a Comment

Blogger

My Photo
Xunpheriz
Kuala Lumpur, Lembah Pantai, Malaysia
interesting to explore the new thing, like to know more people, more to quiet in more situation, tidy, astronomy student..
View my complete profile