Melabur dalam ilmu  

Posted by Xunpheriz in ,

Sebelum memulakan sebarang pelaburan, amat penting untuk menetapkan dalam minda mengenai kemungkinan sebarang risiko. Tetapkan dalam minda, pelaburan dalam apa jua bidang pun terdedah kepada kerugian dan keuntungan.

Namun, risiko tersebut dapat diminimumkan dengan menambahkan ilmu mengenai pelaburan. Banyakkan membaca buku dan ebook, menghadiri seminar, bertanya orang lain yang lebih mengetahui dan mengambil tahu perkembangan terkini ekonomi semasa.

Kesilapan kebanyakan pelabur, mahu cepat kaya dan malas serta tidak mahu melabur dalam menambahkan ilmu dan memantapkan minda. Apa yang mereka tahu, jika orang lain boleh untung banyak, mengapa tidak mereka? Tanpa mereka sedari, orang lain telah gagal dalam kebanyakan pelaburan mereka.

Justeru, pengalaman kegagalan itulah yang mematangkan penulis buku pelaburan yang terdapat di pasaran sekarang. Bukan setakat membeli dan mencuba sendiri, terus mengharapkan hasil seperti pakar.

Melaburlah dalam ilmu, terus mencuba walaupun gagal dan bertawakkal kepada-Nya. Jalan kekayaan tidak mudah tetapi ia juga tidak sukar seperti yang disangka..

Blogger

My Photo
Xunpheriz
Kuala Lumpur, Lembah Pantai, Malaysia
interesting to explore the new thing, like to know more people, more to quiet in more situation, tidy, astronomy student..
View my complete profile