GST dalam simpanan..  

Posted by Xunpheriz in ,

Bercuti dari pertengahan bulan November 2009 sehingga awal bulan April 2010, tanpa sebarang sambungan internet, saya tak sempat mempraktikkan tip dan strategi yang diberikan dalam Simpan Challenge 2009.

Saya membaca semula tip dan strategi yang diberikan sepanjang bulan November 2009 itu. Antara tip menarik yang dapat menambahkan simpanan ialah berkaitan GST. GST ialah Good's and Service Tax atau cukai barang dan perkhidmatan.

Setiap barangan yang dibeli akan dikenakan nilai tambah sebanyak 7%-10% dari harga asal. Oleh itu, harga barangan dan perkhidmatan tersebut menjadi 110%.

Begitu juga dengan setiap perbelanjaan harian kita. Tambahkan GST di mana ia akan disimpan ke dalam tabung simpanan sedia ada. Contohnya, kita membelanjakan RM4 untuk makan tengah hari. Saya sarankan 10% dari RM4, bersamaan 40 sen. GST ini akan menambahkan nilai simpanan anda.

Selain menyimpan RM1 sehari, GST ini turut menyumbang untuk meningkatkan simpanan. Kerana saya sendiri baru mengamalkannya sejak minggu lepas. Tip mudah ini meningkatkan simpanan sebanyak 20%..

p.s: Menunggu dan mencari tip kewangan lain untuk diamalkan..Sama-samalah berkongsi.

1 comments

Tip kewangan yang lain, anda ada h/phone, anda top-up setiap bulan apa anda dapat, Tukar pada TUNE TALK, ajak rakan anda join juga. setiap kali rakan anda top-up anda dapat 6%, info lanjut klik...

Post a Comment

Blogger

My Photo
Xunpheriz
Kuala Lumpur, Lembah Pantai, Malaysia
interesting to explore the new thing, like to know more people, more to quiet in more situation, tidy, astronomy student..
View my complete profile