TIP-TIP KEWANGAN UNTUK RAKYAT MALAYSIA  

Posted by Xunpheriz in , , , , ,



Ulasan mengenai buku agak ini terlewat kerana saya membeli buku ini pada 18 Jun 2010 yang lalu, ketika menyertai program lawatan ke Melaka dan Kuala Lumpur sebagai guru pengiring.

Berhenti sebentar berdekatan dengan Kompleks Membeli-belah Sogo, saya memasuki Pustaka Mukmin dan terlihat sebuah buku bertajuk “Tips Kewangan Untuk Rakyat Malaysia”. Beberapa kali letak dan belek, akhirnya saya mengambil keputusan untuk membeli buku itu kerana ingin mengetahui apakah tips yang dikatakan sesuai untuk rakyat Malaysia.


Perkara yang baru saya tahu?


Antara perkara baru yang menarik perhatian saya ialah NCD iaitu No Claim Discount. NCD ini ialah diskaun yang diberikan kepada pemegang polisi apabila memperbaharui insurans kenderaan mereka jika tiada sebarang tuntutan yang dibuat ke atas polisi tersebut untuk tempoh perlindungan selama 12 bulan.

Jika NCD ini dapat diekploitasi secara bijak, ia dapat menjimatkan wang anda dengan cara-cara tertentu.

Perkara lain ialah bagaimana untuk mengira keuntungan dari sesuatu pelaburan.


Secara umumnya..


Buku ini mempunyai 24 tip kecil dengan pembahagian 4 bahagian utama di bawah bahagian Tip Kewangan Bijak, Tip Menjana Wang, Tip Menjimat Wang dan Tip Melindungi Wang.

Buku ini mengandungi tip yang mudah, santai dan praktikal. Ia memang sesuai untuk rakyat Malaysia dan memerlukan usaha yang minimum. Kadang kala membaca buku kewangan yang ditulis oleh orang Barat mempunyai tip yang kurang sesuai untuk rakyat di sini kerana perbezaan ekonomi yang diamalkan oleh negara masing-masing.

Bagi saya, membaca buku kewangan perlulah mengenai salah satu dari aspek berikut; menjana wang, menjimatkan wang atau melindungi wang. Buku ini mengandungi kesemua aspek tersebut.

Buku ini terdapat dalam bahasa Melayu dan bahasa Inggeris. Buku yang saya beli dalam bahasa Melayu (seperti di dalam gambar di atas).

p.s: berapa banyak buku kewangan yang anda baca setiap tahun?

Blogger

My Photo
Xunpheriz
Kuala Lumpur, Lembah Pantai, Malaysia
interesting to explore the new thing, like to know more people, more to quiet in more situation, tidy, astronomy student..
View my complete profile